Eναλλακτικός τουρισμός στο Αρκοχώρι Νάουσας. Προτάσεις και προοπτικές ανάπτυξης . S.W.O.T analysis του τουριστικού προορισμού

Τρίτη 30 Μαρτίου 2021 11:14
Eναλλακτικός  τουρισμός στο Αρκοχώρι Νάουσας. Προτάσεις και προοπτικές ανάπτυξης . S.W.O.T analysis του τουριστικού προορισμού

Επιμέλεια: Καμμένος Λ. Παναγιώτης , Οικονομολόγος, Σύμβουλος Επιχειρήσεων MSc

Το Αρκοχώρι(παλαιότερα Αρκουδοχώρι) είναι ένας πανέμορφος και γραφικός παραδοσιακός οικισμός που βρίσκεται ανάμεσα σε δύο λόφους σε ένα καταπράσινο φυσικό περιβάλλον στην αγκαλιά του Βερμίου, σε υψόμετρο 600 μέτρων και σε απόσταση επτά χιλιομέτρων από τη Νάουσα.

Εκμεταλλευόμενοι την μοναδική του θέση στην αγκαλιά του Βερμίου, τον παραδοσιακό και αρχιτεκτονικό του χαρακτήρα και το πανέμορφο φυσικό του περιβάλλον, αξίζει να ενδυναμώσουμε και να αξιοποιήσουμε ακόμα περισσότερο τις εναλλακτικές και ειδικές μορφές τουρισμού στο Αρκοχώρι , ώστε να το καταστήσουμε έναν εναλλακτικό τουριστικό προορισμό που δεν θα έχει να ζηλέψει σε τίποτα παρόμοιους τουριστικούς προορισμούς της Ελλάδας και όχι μόνο.

Οι νέες εναλλακτικές μορφές τουρισμού, οι οποίες δημιουργήθηκαν κυρίως για να αντιμετωπιστούν οι δυσμενείς περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις που έχει ο σκληρός μαζικός τουρισμός, έχουν κατακλύσει το ενδιαφέρον των τουριστών. Χώρες όπως η Ελλάδα, που διαθέτουν πλούσιο φυσικό περιβάλλον και μεγάλη αγροτική ανάπτυξη, μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο σε αυτό το ανερχόμενο φαινόμενο. Τα βασικά χαρακτηριστικά του εναλλακτικού τουρισμού περιλαμβάνουν ένα οικονομικό σχετικά ταξίδι, τη συνύπαρξη με τους ντόπιους, τη χρήση παραδοσιακών, τοπικών προϊόντων, την πνευματική, σωματική και ψυχική αναζωογόνηση και χαλάρωση. Συχνά αποτελείται από ένα δημιουργικό κομμάτι, είτε αυτό είναι κάποια εξωτερική δραστηριότητα, είτε κάποιο είδος χειροτεχνίας. Συνοπτικά, οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού «καταγράφουν την έμφαση που δίνεται στα κίνητρα που σχετίζονται με το περιβάλλον και την αυτονομία στο ταξίδι» (Τσάρτας 1996: 352).

 

Τα πιο συχνά είδη εναλλακτικού τουρισμού, που έχουν αναπτυχθεί και στη χώρα μας, είναι:

Αγροτουρισμός/Aγροτικός τουρισμός ( Agritourism)

Οικοτουρισμός / Οικολογικός τουρισμός (Ecotourism/Ecologicaltourism)

Χιονοδρομικός τουρισμός / Τουρισμός χειμερινών σπορ (Skitourism/Wintersporttourism)

Ορεινός τουρισμός / Ορειβατικός τουρισμός (Mountaintourism)

Τουρισμός αθλητικών και περιηγητικών δραστηριοτήτων υπαίθρου (Περιηγητικός- Trekking, Περιπατητικός- Hiking,Ποδηλατικός-Cycling, Υπαίθρου-Νatural)

Πολιτισμικός τουρισμός (Culturaltourism)

Ιατρικός (ιαματικός) τουρισμός (Medical/Spatourism)

Θρησκευτικός τουρισμός (Religioustourism)

Γαστρονομικός τουρισμός / Οινοτουρισμός (Gastronomy/foodtourism/ Winetourism)

Συνεδριακός τουρισμός (Congresstourism)

Eκπαιδευτικός / Επιστημονικός τουρισμός (Εducational/Scientifictourism)

Θαλάσσιος τουρισμός (Μarinetourism)

 

 

Είδη εναλλακτικού τουρισμού που μπορούν να αναπτυχθούν στο Αρκοχώρι Νάουσας άμεσα και έμμεσα.

Τα είδη εναλλακτικού τουρισμού που μπορούν να εφαρμοστούν στην περίπτωση του Αρκοχωρίου, που είναι ένα ορεινό χωριό με πλούσιο φυσικό περιβάλλον και ιδιαίτερη παραδοσιακή αρχιτεκτονική είναι τα παρακάτω:

1) Αγροτουρισμός

Ορισμός: Στον αγροτουρισμό οι τουρίστες διαμένουν είτε σε ένα ξενοδοχειακό κατάλυμα στην αγροτική περιοχή είτε σε ένα αγρόκτημα ή αγροτικό κατάλυμα (φάρμα ή ράντζο), μαζί ή σε διαφορετικό χώρο από την γεωργική οικογένεια, παρατηρούν τις αγροτικές δραστηριότητες , και συχνά συμμετέχουν στις αγροτικές εργασίες (ΙΤΑ, 2008:11-12).

2)Οικοτουρισμός (Οικολογικός τουρισμός)

Ορισμός: Πρόκειται για έναν τύπο «υπευθύνου τουρισμού υπαίθρου» σε αξιόλογο φυσικό περιβάλλον, που συμβάλλει στην προστασία και την διατήρηση του περιβάλλοντος και στην ήπια τοπική ανάπτυξη. Αφορά κυρίως δραστηριότητες παρατήρησης, περιήγησης και διερεύνησης επιστημονικής του φυσικού περιβάλλοντος. Οι εμπειρίες που προκαλούνται είναι είτε άμεσες (προκύπτουν από την ενεργό συμμετοχή του επισκέπτη σε διάφορες δραστηριότητες) είτε έμμεσες (προκύπτουν από ορισμένες μορφές αναπαράστασης-φωτογράφησης ή παρατήρησης).

3) Τουρισμός αθλητικών και περιηγητικών δραστηριοτήτων υπαίθρου (Περιπατητικός, περιηγητικός , ποδηλατικός, υπαίθρου)

Ορισμός: Πρόκειται για έναν μεγάλο αριθμό δραστηριοτήτων, κατά κύριο λόγο ήπιων , με διαφορετικά χαρακτηριστικά και στόχους, αλλά με έναν κυρίαρχο πυρήνα , την άθληση. Αφορά αθλητικές δραστηριότητες με οργανωμένο χαρακτήρα, οι οποίες πραγματοποιούνται στην ύπαιθρο , είτε στο πλαίσιο τουριστικού ταξιδιού, (συχνά αποτελούν το κυρίαρχο ή το αποκλειστικό κίνητρο του) είτε στο πλαίσιο του ελεύθερου χρόνου των συμμετεχόντων (συχνά Σαββατοκύριακο).Οι δραστηριότητες αυτές έχουν μεγάλη ζήτηση τα τελευταία 20 χρόνια , διότι συνδέθηκαν με την καλή φυσική κατάσταση, τη διατήρηση της υγείας του σύγχρονου ανθρώπου και οι κυριότερες δραστηριότητες είναι ποδήλατο, πεζοπορία και διάφοροι τύποι άθλησης στην ύπαιθρο.

4)Ορεινός τουρισμός / Ορειβατικός

Ορισμός: Ο ορεινός τουρισμός αφορά ταξίδια, συχνά μικρής διάρκειας, σε ορεινούς όγκους , για δραστηριότητες , κυρίως στην ύπαιθρο, συνήθως σε συνδυασμό με ήπιες περιπατητικές, ορειβατικές, ή αθλητικές δραστηριότητες.

Οι ορεινές περιοχές ανά τον κόσμο αποτελούν τον δεύτερο δημοφιλέστερο τουριστικό προορισμό μετά τις ακτές και τα νησιά , αντιστοιχώντας στο 15-20 % του ετήσιου παγκόσμιου τουρισμού (Δολόγλου Ν. ,2010:2).

 Ως ορειβασία νοείται η ανάβαση, διάσχιση και κατάβαση σε ορεινές τοποθεσίες (500 μέχρι 1500 μέτρα) ή ψηλό (άνω 1500 μέτρων ) βουνό, που χαρακτηρίζεται είτε βατό , είτε δύσβατο. Κυρίαρχο κίνητρο και πεδίο έλξης εδώ είναι οι δραστηριότητες και η διαμονή σε ορεινούς όγκους.

5)Χιονοδρομικός τουρισμός/Τουρισμός χειμερινών σπορ

Ορισμός: Βασικό πεδίο ανάπτυξης αυτού του τύπου τουρισμού είναι τα χιονοδρομικά κέντρα., θέρετρα χιονοδρομίας, που συγκροτούνται από οργανωμένες και πολυσύνθετες υποδομές (ξενοδοχεία, πίστες, εστιατόρια κτλ.) για χειμερινά σπορ, κοντά ή σε απόσταση από ορεινούς οικισμούς.

6)Γαστρονομικός τουρισμός / Οινοτουρισμός

Ορισμός: Βασικός στόχος του είναι η γνωριμία με την τοπική κουζίνα, τα τοπικά προϊόντα και τα έθιμα που σχετίζονται με τις πρώτες ύλες μιας περιοχής. Οι υπηρεσίες εδώ αντιτίθενται στις αλυσίδες έτοιμου φαγητού και στα αδιάφορα μενού που συνήθως προσφέρονται στα ομαδικά πακέτα διακοπών της συμβατικής μορφής τουρισμού.

Σκοπός του οινοτουρισμού είναι η άμεση επαφή του επισκέπτη με τον τόπο καλλιέργειας και συλλογής του σταφυλιού, τη συμμετοχή και παρατήρηση στη διαδικασία και τη γευσιγνωσία. Στον οινοτουρισμό έχει ιδιαίτερη σημασία η παράδοση της περιοχής στην αμπελοοινική παραγωγή, αλλά και η σύνθετη της παραγωγής και προώθησης του προϊόντος (επισκέψιμο οινοποιείο, πώληση)

7) Πολιτισμικός τουρισμός

Ορισμός: Ο πολιτισμικός τουρισμός αναφέρεται σε τουριστικά ταξίδια τα οποία έχουν ως κυρίαρχα κίνητρα διαφορετικές δραστηριότητες και εμπειρίες σχετικές με τον πολιτισμό , όπως συμμετοχή σε φεστιβάλ και πολιτιστικές εκδηλώσεις, γνωριμία με την ιστορία και την παράδοση τόπων και χωρών , επίσκεψη σε περιοχές με παραδοσιακά δομημένο περιβάλλον , επίσκεψη σε πολιτιστικά μνημεία και μουσεία και γνωριμία με τα τοπικά ήθη και έθιμα. (Τσάρτα Π. 1996:297, Μοίρα Π. 2009-25-26, WTO: 1985, ΙCOMOS:1999).

Υπό την έννοα αυτή στα στοιχεία του πολιτισμού που μπορούν να θεωρηθούν παράλληλα και τουριστικοί πόροι, στην περίπτωση του Αρκοχωρίου περιλαμβάνονται: α) έθιμα και παραδόσεις της περιοχής που σχετίζονται με την τοπική πολιτιστική κληρονομιά, β) δομημένο περιβάλλον (ιδιαίτερη αρχιτεκτονική, παραδοσιακός οικισμός),γ) σύνολα φυσικού περιβάλλοντος ή μεικτού φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος (τοπία), δ)πολιτιστικές εκδηλώσεις, ε)παραδοσιακές δραστηριότητες σχετικές με τα τοπικά παραγωγικά χαρακτηριστικά.

 

S.W.O.Tanalysisτου τουριστικού προορισμού «Αρκοχώρι Νάουσας»

Η μεθοδολογία της ανάλυσης S.W.O.T. περιλαμβάνει τον εντοπισμό και την ανάπτυξη των βασικών Δυνάμεων (Strengths), Αδυναμιών (Weaknesses), Ευκαιριών (Opportunities) και Απειλών (Threats) που παρουσιάζει ένα τουριστικό προϊόν, στη συγκεκριμένη περίπτωση ένας τουριστικός προορισμός, σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο.

Βασικό χαρακτηριστικό της εφαρμοζόμενης μεθοδολογίας είναι η παρουσίαση του συνόλου των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών ενός προϊόντος τα οποία, είτε εκφράζονται στο εσωτερικό είτε στο εξωτερικό περιβάλλον, τα οποία συνιστούν τις βασικές παραμέτρους οι οποίες θα κρίνουν την περαιτέρω ανάπτυξή του είτε την αποτυχία του στην αγορά.

Οι δυνάμεις και οι αδυναμίες προκύπτουν συνήθως από τη μελέτη του εσωτερικού περιβάλλοντος λειτουργίας μιας τουριστικής επιχείρησης ή ενός τουριστικού προορισμού ενώ οι ευκαιρίες και οι απειλές είναι απόρροια των επιδράσεων του εξωτερικού περιβάλλοντος και της αγοράς. Μέσα από την ανάλυση S.W.O.T. ένας τουριστικός προορισμός μπορεί να γνωρίσει καλύτερα τις αδυναμίες του και να αποφύγει λανθασμένες στρατηγικές και ενέργειες, να επενδύσει στις δυνάμεις του και να αξιοποιήσει καλύτερα τους πόρους του μέσα από την κατανόηση των ευκαιριών και απειλών που διαμορφώνονται στο ευρύτερο περιβάλλον δράσης και λειτουργίας του. Η μεθοδολογία της ανάλυσης S.W.O.T. μπορεί να εφαρμοστεί στην περίπτωση μιας συγκεκριμένης γεωγραφικής περιοχής με απώτερο στόχο να αποτελέσει ένα συνεκτικό πλαίσιο εξαγωγής συμπερασμάτων, λήψης αποφάσεων και ανάληψης δράσης.

 

Ειδικότερα για το Αρκοχώρι:

Δυνάμεις (Strengths):

1)Εξαιρετικά προνομιακή θέση με ευνοϊκή οδική πρόσβαση τόσο από την Θεσσαλονίκη (1 ώρα και 30 λεπτά) όσο και από άλλες μεγάλες πόλεις της Ελλάδας.

2)Φυσικό περιβάλλον και φυσικός πλούτος του Βερμίου με απεριόριστες διαδρομές μέσα στην φύση.

3)Παραδοσιακή αρχιτεκτονική του οικισμού.

4)Ιδανικές κλιματολογικές συνθήκες όλες τις εποχές του χρόνου.

5)Πολύ κοντινή απόσταση σε δύο μεγάλα και ευρέως γνωστά χιονοδρομικά κέντρα ( 3-5 Πηγάδια και Σέλι).

6)Ποικίλες πολιτιστικές και αθλητικές εκδηλώσεις σε όλη την διάρκεια του χρόνου που αναδεικνύουν τα τοπικά ήθη και έθιμα της περιοχής και τον ορεινό χαρακτήρα του. (Αγώνας ορεινού τρεξίματος, εκδηλώσεις πολιτισμού κ.α).

7)Ύπαρξη πολιτιστικού συλλόγου στο χωριό.

8)Ύπαρξη αθλητικού κέντρου για ομαδικά αθλήματα (ποδόσφαιρο, καλαθοσφαίριση, τένις κ.α ).

9)Εγγύτητα του προορισμού με σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους της Ημαθίας (Σχολή Αριστοτέλους, Τάφοι Βεργίνας κ.α)

10)Αυξανόμενο και ικανοποιητικό ποσοστό των επαναλαμβανόμενων τουριστών (repeaters) λόγω ικανοποίησης από την πρώτη φορά επίσκεψης τους.

 

Αδυναμίες (Weaknesses):

1)Mικρή διαθεσιμότητα σε κλίνες και τουριστικά καταλύματα.

2)Έλλειψη οργανωμένου χώρου στάθμευσης για τουριστικά λεωφορεία.

3)Εποχικότητα τουρισμού (κυριώς χειμερινή περίοδο).

4)Σχετικά χαμηλή τουριστική συνείδηση στην τοπική κοινωνία.

5) Ελάχιστοι μόνιμοι κατοίκων κυρίως την χειμερινή περίοδο.

6)Σχετικά «άγνωστος προορισμός» συγκριτικά με άλλους δημοφιλείς προορισμούς.

7)Έλλειψη παροχής ευκαιριών πολλών δραστηριοτήτων προς τους επισκέπτες (όπως οι ίδιοι τις προσλαμβάνουν) και δραστηριοτήτων για παιδιά ,δεδομένου ότι αποτελούν μια πολύ ισχυρή έμμεση αγορά.

8)Μη στοχευμένη διαφημιστική προβολή του Αρκοχωρίου από τους δημόσιους φορείς της Ημαθίας ως μοναδικού«παραδοσιακού οικισμού» στον Δήμο Νάουσας.

9)Μη εξειδικευμένες υποδομές που σχετίζονται με την ανάπτυξη ειδικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού.

 

Ευκαιρίες (Οpportunities) :

1)Δυνατότητα ανάπτυξης των εναλλακτικών ορεινών μορφών τουρισμού πανελλαδικά (περιηγητικός, περιπατητικός, ποδηλατικός , ορειβατικός, οικολογικός τουρισμός ) με αντίστοιχη στόχευση σε αυτές τις κατηγορίες δυνητικών επισκεπτών.

2)Η δυνατότητα επέκτασης του τουριστικού προϊόντος με αποτέλεσμα τόσο την επέκταση της τουριστικής περιόδου (4-seasondestination) όσο και των πληροτήτων των καταλυμάτων.

3)Mείωση των οδικών αποστάσεων μεταξύ αστικών κέντρων και ορεινών προορισμών λόγω της Εγνατίας και της Ιονίας οδού.

4)Σχετικός «κορεσμός» άλλων ορεινών προορισμών.

 

5)Προσέλκυση Ελλήνων τουριστών για σύντομα χρονικά διαστήματα (Σαββατοκύριακα και αργίες – shortbreaks).

 

6)Η σημαντικότητα του διαδικτύου και  των νέων Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) ως μέσου επιρροής της απόφασης για επίσκεψη στον προορισμό και η δυνατότητα περαιτέρω αξιοποίησή τους.

7)Στοχευμένη αξιοποίηση διαθέσιμων Κοινοτικών και Εθνικών πόρων. (Leader, Π.Ε.Π, ΕΣΠΑ κ.α)

8)Αυξημένο ενδιαφέρον των τουριστών για γαστρονομικές και πολιτιστικές-αθλητικές εκδηλώσεις  τα τελευταία χρόνια.

 

Απειλές (Threats):

1)Η Οικονομική κρίση με συνεπακόλουθη μείωση της ζήτησης για διακοπές από τους Έλληνες τουρίστες.

 

2)Ανταγωνιστικοί τουριστικοί προορισμοί με μεγάλη απήχηση στο τουριστικό κοινό.

 

3)Απρόβλεπτοι υγειονομικοί παράγοντες που αποδυναμώνουν τον τουρισμό.

 

Προτάσεις αειφόρου τουριστικής πολιτικής και ενίσχυσης δράσεων εναλλακτικού τουρισμού στο Αρκοχώρι Νάουσας.

1)Επαναλειτουργία παλαιών και ίδρυση νέων παραδοσιακών καταλυμάτων-ξενώνων με έμφαση στις αγροτουριστικές δραστηριότητες, ώστε η περιοχή να είναι σε θέση να υποδεχθεί και να φιλοξενήσει περισσότερους επισκέπτες, ανταποκρινόμενη στη ζήτηση της αγοράς.

2)Αξιοποίηση και ενδυνάμωση όλων των προτεινόμενων εναλλακτικών μορφών τουρισμού με στόχο μία μεγαλύτερη προσέλκυση επισκεπτών αναψυχής καθ’ όλη την διάρκεια του έτους. (προορισμός τεσσάρων εποχών-fourseasonsdestination)

3)Οδική σύνδεση των δύο χιονοδρομικών κέντρων που βρίσκονται σε πολύ μικρή απόσταση από το Αρκοχώρι ώστε να βελτιωθεί η επισκεψιμότητα στα δύο κέντρα από τους επισκέπτες του χωριού.

4)Οργάνωση και δημιουργία γαστρονομικών εκδηλώσεων με προβολή τοπικών προϊόντων  και φεστιβάλ παραδοσιακής κουζίνας ( γιορτή κάστανου, δοκιμή τοπικών φαγητών και ποτών , διαγωνισμοί μαγειρικής με γνωστούςchefκ.α ) που θα προσελκύσουν πλήθος κόσμου και θα διαφημίσουν την παραδοσιακή κουζίνα του χωριού.

5)Σήμανση όλων των περιπατητικών μονοπατιών μέσα στο χωριό  με τοποθέτηση σχετικού χάρτη πληροφόρησης, και ανάδειξη, καθαρισμός και σήμανση νέων ορεινών μονοπατιών στο Βέρμιο έξω από τον οικισμό.

6)Σήμανση αξιοθέατων και μνημείων του οικισμού.

7)Χάραξη ειδικών ποδηλατικών διαδρομών περιμετρικά του χωριού και στο Βέρμιο για ποδηλασία βουνού (mountainbike), με διαδρομές τόσο για αρχάριους και παιδιά όσο και για προχωρημένους και μελλοντική διεξαγωγή αγώνων.Eιδικές διαδρομές για μοτοσικλέτες χώματος (offroadmotorbiking).

8)Δημιουργία οργανωμένου χώρου στάθμευσης των τουριστικών λεωφορείων ώστε να μπορούν να έρθουν για επίσκεψη groupτουριστών , μαθητές σχολείων και σύλλογοι.

9)Αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός του αθλητικού κέντρου (έχει υποβληθεί ήδη τεχνικό σχέδιο) με δραστηριότητες για αθλητές και παιδιά.

10)«Στοχευμένη» διαφήμιση του τουριστικού προορισμού «Αρκοχώρι Νάουσας» ως του μοναδικού παραδοσιακού οικισμού στον Δήμο Νάουσας και ως προορισμού τεσσάρων εποχών χρησιμοποιώντας «έξυπνα» και «δημιουργικά» τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) μαζί με έντυπο και ηλεκτρονικό διαφημιστικό υλικό σε εκθέσεις και στο διαδίκτυο.

11)Αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός του μουσείου και του Δημοτικού σχολείου του χωριού με στόχο την προσέλκυση επισκεπτών και μαθητών από σχολεία της Κεντρικής Μακεδονίας σε πρώτη φάση και ανάδειξής τους ως σημαντικά πολιτισμικά αξιοθέατα για τους επισκέπτες και τουρίστες του χωριού.

12)Αδελφοποίηση με άλλους τουριστικούς προορισμούς-χωριά (πχ Καστάνιτσα Αρκαδίας, χωριά Πηλίου, Ζαγοροχώρια κ.α) και υιοθέτηση των καλύτερων πρακτικών τους στον τουρισμό και όχι μόνο, μέσα από την συγκριτική αξιολόγηση (destinationbenchmarking).

13)Συνεργασία με τον Ιππικό Όμιλο Νάουσας και τον Όμιλο τοξοβολίας Νάουσας για κοινές δράσεις και εκδηλώσεις.

14)Συνεργασία με τα επισκέψιμα οινοποιεία της ευρύτερης περιοχής της Νάουσας για ξενάγηση των επισκεπτών του χωριού σε αυτά κατά την διάρκεια των ημερών διαμονής τους στο χωριό.

15)Υλοποίηση δράσεων περιβαλλοντικής ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για το σύνολο των κατοίκων της περιοχής, όπου ο φυσικός και πολιτιστικός πλούτος αποτελεί πόλο τουριστικής έλξης και τουριστικό προϊόν.

 

Συμπεράσματα

Συμπερασματικά, μέσω της παραπάνω τουριστικής πολιτικής για το Αρκοχώρι, εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί η τουριστική επιχειρηματικότητα της περιοχής και το τουριστικό προϊόν θα γίνει πιο ανταγωνιστικό .

Το Βέρμιο  με τις μοναδικές ομορφιές του αποτελεί μεγάλο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για την περιοχή, και μαζί με τη σωστή και μεθοδική αξιοποίηση των  εναλλακτικών μορφών τουρισμού (αγροτουρισμός, ορεινός, υπαίθρου κλπ.) μπορούννα δώσουν  ώθηση στον τουρισμό της περιοχής με αποτέλεσμα την προσέλκυση επισκεπτών που έχουν ανάγκη από ηρεμία, φιλοξενία, γαλήνη , άθληση και φυσική ομορφιά.

Επίσης , η υιοθέτηση των καλύτερων πρακτικών από επιτυχημένους ορεινούς τουριστικούς προορισμούς μέσω της συγκριτικής αξιολόγησης (destinationbenchmarking) θα βοηθήσει τα μέγιστα προς αυτή την κατεύθυνση.

Οι προοπτικές είναι πολύ ευοίωνες για τον τουρισμό στην χώρα μας και δη τον ορεινό εάν και εφόσον υπάρξουν οι απαραίτητες υποδομές και δοθούν τα απαραίτητα κίνητρα από την πολιτεία στους επιχειρηματίες του τουρισμού και τους φορείς ανάπτυξης και προώθησής του , με ταυτόχρονη αποτελεσματική αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στην προβολή και διαφήμιση των τουριστικών προορισμών.

Το Αρκοχώρι θα πρέπει να δηλώσει παρόν στις αλλαγές και μεταβολές που επέρχονται στο τουριστικό προϊόν με τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού και να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τα ανταγωνιστικά του πλεονεκτήματα (competitiveadvantages).